Zo slagen jouw goede voornemens aankomend jaar wél! | Je Coach

Zo slagen jouw goede voornemens aankomend jaar wél!  

Weet jij nog welke goede voornemens jij met jezelf hebt afgesproken begin dit jaar? Is het jou gelukt om ze vol te houden? Zo nee, dan ben je zeker niet de enige. Weet je dat dat na een maand nog maar 55% van de mensen hun voornemen heeft volgehouden? Ik geef je daarom vier tips om jouw voornemens deze keer ook echt te laten slagen.

Laten we beginnen met het omvormen van het woord ‘voornemen’ tot het woord ‘doelen’. Een voornemen geeft vaak nog een gevoel van vrijblijvendheid aan, je zou wel graag willen maar er is ruimte voor afwijking (en dus voor het opgeven). Een ‘doel’ klinkt toch vaak al veel standvastiger, veel gerichter. Hoe voelt dat?

Tip 1 - Noteer je doelen

Zorg dat je je doelen zichtbaar maakt. Schrijf ze op en zorg dat je ze blijft zien. Zo herinner jezelf aan wat je wilt bereiken, welke doelen jij jezelf hebt gesteld voor het nieuwe jaar. Als je je doelen regelmatig ziet, dan blijven ze beter hangen. Daarnaast helpt het zichtbaar maken van je doelen ook dat je sneller daadwerkelijk actie zult ondernemen, dat je verleidingen beter kunt weerstaan. Al met als stijgt dus uiteindelijk ook de kans dat je jouw gestelde doelen echt zult behalen.

Het zichtbaar maken van je doelen kun je op allerlei manieren doen. Denk bijvoorbeeld aan notities in je agenda, post-its aan je spiegel, je computer of een briefje op je koelkast. Zorg ervoor dat je ze elke dag ziet.

Ook heel belangrijk is dat je je doelen positief noteert. Om je een voorbeeld te geven zal ik één van mijn eigen doelen met je delen. Ik ga werken aan meer ontspanningsmomenten voor mijzelf. Ik heb niet opgeschreven dat ik ‘minder stress’ wil hebben, maar dat ik ‘vier keer in de week minstens een half uur aan ontspanning zal doen’. Dat kan van alles zijn: een wandeling maken, een boek lezen, een les yoga volgen of bijvoorbeeld een vriendin helpen met de verzorging van haar paarden. Alles waarvan ik weet dat het mij een onstpannen gevoel zal geven.

Tip 2 – Maak je doelen niet te groot

Natuurlijk kun je niet alle doelen kleiner maken en in stappen opdelen. Stoppen met roken bijvoorbeeld is een kwestie van radicaal stoppen of niet.

Maar er zijn genoeg andere doelen die je wel in kleinere stappen kunt opdelen, denk bijvoorbeeld aan minder snoepen, (meer) sporten of tijd vrijmaken voor je vrienden. Bijvoorbeeld mijn eigen doel -iets voor mijzelf doen-.

In eerste instantie had ik elke dag een half uur ontspanning genoteerd. Maar ik ken mijzelf lang genoeg. Door de hectiek van alle dag is de kans groot dat het mij niet gaat lukken om elke dag een half uur echt voor mijzelf te hebben. Met als gevolg dat ik mijzelf slecht zal voelen omdat het mij (weer) niet is gelukt. Nu dat ik vier keer per week heb genoteerd, is mijn doel haalbaar en zal ik er ook meer van genieten. Ik zal niet alleen van het moment genieten, maar ook van het succes van het behalen van mijn doel. En wie weet, zal het er zelfs toe leiden dat ik het red om soms vaker in de week wat tijd vrij te maken voor ontspanning. Je kunt je wel voorstellen wat voor een geweldig gevoel mij dat zou geven. Kleine stapjes dus.  

Tip 3 – Bespreek je doelen

Hou je doelen niet voor jezelf. Vertel ze ook aan bijvoorbeeld je familie en vrienden. Het is niet alleen leuk om dit met elkaar te bespreken en zo te horen wat iedereen allemaal van plan is voor het nieuwe jaar, maar het helpt je ook bij het waarmaken van jouw doelen.

Als je bijvoorbeeld wilt stoppen met roken, dan kunnen die mensen met wie jij je doelen hebt gedeeld, jou helpen om niet in de verleiding te komen of je gewoon af en toe even te herinneren aan je gestelde doel. Hoe vervelend zou het niet zijn, dat jij net besloten hebt om te stoppen met roken en je komt bij een goede vriend/in die jou een sigaret aanbiedt? Zou het niet veel fijner zijn als zij je kunnen feliciteren als het goed gaat, dat je het bijvoorbeeld al twee maanden volhoudt om niet te roken? Dat stimuleert jou ook alleen maar meer. En aangezien bijna iedereen zichzelf wel één of meerdere doelen stelt, kun je elkaar zo ook stimuleren en helpen.

En dan moeten we niet vergeten dat als je je doelen uitspreekt naar derden, ze ook meer gaan leven. Het kan jou een extra motivatie geven en eigenlijk is het ook een soort van stok achter de deur. Natuurlijk stel jij jouw eigen doelen voor jezelf, maar hoe fijn is het niet om af en toe aan anderen te kunnen laten zien wat je al bereikt hebt? Daar raken we toch allemaal gemotiveerd van om door te gaan en niet op te geven? 

Tip 4 – Geef niet te snel op en vier je successen

Een (slechte) gewoonte veranderen heeft tijd nodig. Geef niet op als het niet in één keer lukt. Onthoud dat elke nieuwe stap je dichter bij je doel brengt. 

Er wordt vaak gesproken over de 21/90 rule: It takes 21 days to lose a bad habit and 90 days to create a lifestyle. Dit klinkt heel mooi maar natuurlijk verschilt het per persoon en ook om welk gedrag het gaat dat je wilt veranderen. De ene persoon heeft er een week voor nodig, de andere 3 maanden of misschien zelfs meer om een doel te bereiken. En een keer een stapje terug om daarna weer vooruit te gaan, richting jouw doel, is ook heel normaal en zeker geen reden om meteen op te geven. 

Daarom is het zo belangrijk om te genieten van alle stappen die je maakt, van elk succes dat je boekt, hoe klein ook. Beloon jezelf als dat is wat jij nodig hebt. En nee, natuurlijk vier je jouw succes niet met een sigaret als je doel is om te stoppen met roken. Vaak is al het behalen van het (kleine) succes al voldoende om een gevoel van beloning te hebben.

Waarom niet nu beginnen?

En nog iets om eens over na te denken, waarom wachten tot het nieuwe jaar als je het nu ook al kunt doen? Je kunt ook een afspraak met jezelf maken om met een doel aan te vangen ergens midden in het jaar, of gewoon vandaag. Wat houdt je tegen?

Dit zijn nog maar 4 tips om ervoor te zorgen dat jij je doelen waar kunt maken. Samenvattend kunnen we eigenlijk zeggen dat het draait om het publiek maken van je positief gestelde doelen die je gaat nemen in kleine stappen. En elke stap wordt gevierd.

Wat worden jouw doelen?

Heb jij al doelen gesteld voor 2019? Deel ze met mij. Je weet nu namelijk: opschrijven is al een eerste goede stap op weg naar succes. Daarnaast ben ik ook erg benieuwd!  

Ik zou zeggen, laat 2019 maar komen, mijn lijst is klaar en al in werking gesteld.

JE coach wenst jou hele fijne feestdagen en een fantastisch 2019 vol prachtig mooie positieve doelen.


Terug naar blog