Keuzestress? Leer bewust keuzes maken in 6 stappen | Je Coach

Keuzestress? Leer bewust keuzes maken in 6 stappen.

Heb jij moeite met het maken van keuzes? Stel je het maken van keuzes uit, of laat je het maken van keuzes gewoon liggen en negeer je ze totaal? Of misschien ben jij wel zo iemand die het maken van keuzes bij anderen neerlegt? In deze blog bespreek ik waarom het maken van keuzes zo lastig is en geef ik je zes stappen om vanaf nú zelfbewust keuzes te leren maken.

Wat is keuzestress nu eigenlijk?

Keuzestress is een vorm van stress die veroorzaakt wordt doordat je overspoeld wordt met informatie die overwogen moeten worden om een ‘goede’ en voor jou ‘juiste’ keuze te maken.

Kunnen kiezen is mooi. Want door de keuzes die je maakt, onderscheid je je van anderen en bepaal je je eigen identiteit.

Volgens de ontwikkelingspsychologie kun je daar niet vroeg genoeg mee beginnen. Onder één voorwaarde weliswaar: het aantal keuzeopties moet aansluiten bij de levensfase. Van te veel keuzes wordt een kind op een bepaalde leeftijd namelijk juist niet zelfverzekerder of gelukkiger. Integendeel, het raakt ervan in de war. En eigenlijk geldt dat ook voor de volwassenen. Je kan maar een beperkt aantal keuzemogelijkheden aan. En hoeveel iemand aankan, is voor iedereen anders.  

Tegenwoordig worden wij overspoeld met informatie via diverse kanalen zoals bijvoorbeeld social media. Deze overdaad aan informatie maakt dat het maken van keuzes steeds lastiger wordt. Dat wordt dus ook wel keuzestress genoemd. En vlak ook niet het gevoel uit dat we het allemaal zo perfect moeten doen. Herken je dat?

Waarom is keuzes maken toch zo lastig?

Wat maakt het toch dat de meeste mensen het zo lastig hebben om een keuze te maken? Dit kan aan verschillende zaken liggen:

1.     Je bent bang om de juiste keuze te maken

We hebben vaak het gevoel dat een gemaakte keuze definitief is. Maar waarom zou je je keuze niet later kunnen aanpassen, zoals ik straks ook zal laten zien. We leren van onze fouten en je kunt altijd nog opnieuw een keuze maken waardoor jouw situatie (deels) zal veranderen.

2.     Je bent niet zeker wat je nu eigenlijk wilt bereiken

Soms is het lastig om je voor te stellen wat jouw keuze later voor impact zal hebben op jou of je omgeving. En soms lijkt een beslissing op dit moment juist, maar past het later niet meer in het perfecte plaatje wat je destijds voor ogen had toen je de beslissing nam.

Van uitstel komt afstel

Soms kunnen we geen keuze maken, dus we stellen het nemen van de beslissing uit. En van uitstel komt afstel. Vaak blijft de keuzevraag in je hoofd spelen en wordt zo alleen maar groter en ‘enger’. Weet dat het altijd beter is een keuze te maken dan helemaal geen keuze.  

Goede keuzes maken in 6 stappen

Hoe gaan we nu bewuste en vastberaden keuzes maken? De volgende 6 stappen zullen je helpen bewust keuzes te maken en er vol voor te gaan:  

1.     Bepaal je doel

Welke keuze wil of moet je maken? Wat wil je bereiken met je keuze? Stel je voor hoe het eindresultaat eruit zal zien, stel jezelf een doel welke je wilt bereiken met jouw keuze, dat helpt vaak al om het inzichtelijker te maken. Klopt dat beeld bij wat jij voor ogen hebt en voelt dat goed voor jou? Wat heb je nodig om 100% tevreden te zijn? En hoever ben je bereid te schipperen?

2.     Waar sta je op dit moment?

Bekijk of beschrijf voor jezelf waar je nu staat ten opzichte van jouw gewenste keuze/doel? Is er iets wat nog verbeterd of veranderd moet worden? Heb je misschien al stappen genomen die jou geholpen hebben dichter bij jouw keuze/doel te komen? Belangrijk is om te kijken naar het verschil tussen waar je nu staat en waar je naartoe wilt. De keuze die je gaat nemen moet wel ook bij jou passen. Het is niet de bedoeling dat je een keuze maakt voor een ander om die ander te ‘pleasen’.

3.     Wat houdt je tegen?

Wat is zo moeilijk om de keuze te maken? Probeer dat eens voor jezelf uit te zoeken. Waar heeft het mee te maken buiten tijd en geld? Dit zijn namelijk veel gebruikte ‘excuses’ die heel valide zijn. Maar het is goed om te kijken of er nog meer achter zit wat met jou te maken heeft en welke boodschap daarachter zit voor jou. Is het misschien angst om te falen, angst voor het onbekende, angst voor negatieve reacties van je omgeving? (denk hierbij aan het ‘pleasen’ van stap 2) 

4.     Wie kan je helpen?

Vooral als het gaat om angst voor het onbekende is het zinvol om te kijken naar hulpbronnen. Wie of wat kan jou helpen? Is dat een tool of een persoon, iemand die je goed kent, of misschien een onbekende? Bijvoorbeeld een coach. De meeste mensen die ik begeleid hebben te maken met keuzestress. Ik ben dan die externe, zonder enige kennis, die jou helpt om te kijken naar alle opties. Als het om een tool gaat om een keuze te kunnen maken kun je denken aan bijvoorbeeld opleidingen die nodig zijn om te kunnen kiezen voor een bepaalde job. 

5.     De keuze maken!

Als je al deze stappen hebt doorlopen, ben je nu zeker klaar om de keuze te maken. Je hebt alle voors en tegens tegenover elkaar gezet en bent tot een besluit gekomen. Je weet wat je te wachten staat en in geval van een onverwachte wending weet je ook dat het niet het einde van de wereld is en dat je altijd nog kunt aanpassen waar nodig. En je weet dat hulp vragen OK is.  

6.     Monitor je keuze

Dit is een extra stap om bewust te blijven van je gemaakte keuze. Zoals eerder gezegd kan het altijd zo zijn dat er iets gebeurt waardoor je jouw keuze moet bijstellen. We leren van onze fouten, niet van onze successen. Sta open voor input van buitenaf en zorg altijd dat je kritisch blijft (naar jezelf maar ook naar het advies van een ander). Blijf alert en geniet vooral van het proces, jouw proces.  

 

We leren van onze fouten, onze successen vieren we!

 

Wil je samen eens kijken naar jouw vraag omtrent het maken van keuzes, kijk dan eens op mijn website voor de diverse vormen van coaching welke ik aanbied of neem vrijblijvend contact op met mij, dan kijken we samen naar jouw vraag.


Terug naar blog