Hoe ik door Insights Discovery meer focus leg op wat ik écht graag doe. | Je Coach

Hoe ik door Insights Discovery meer focus leg op wat ik écht graag doe.

Sinds 2017 werk ik met Insights Discovery en vanaf het moment dat ik mijn profiel kreeg was ik onder de indruk. Insights Discovery is een eenvoudig en toegankelijk kleurenmodel dat inzichten aanreikt over onszelf en anderen (kijk op mijn website voor meer informatie).Het opende mijn ogen, het gaf een duidelijk overzicht van mijn sterktes en aandachtspunten. Door met deze tool aan de slag te gaan, heb ik stappen gemaakt en ben ik mij meer bewust geworden van mijn acties. Maar ook niet onbelangrijk, door deze tool doe ik nu wat ik enorm graag doe, ik faciliteer workshops (met name rond Insights Discovery) en ik ben coach. Ik begeleid mensen in hun zoektocht, in het vinden van antwoorden op hun vragen.  

 

Wat is Insights Discovery nu eigenlijk? 

Insights Discovery helpt mensen om optimaal te presteren door hun meer inzicht te geven in zichzelf. Vanuit dat zelfinzicht kunnen je gemakkelijker afstemmen op en verbinding maken met anderen. De kleurentaal welke Insights Discovery gebruikt is gemakkelijk te begrijpen en te onthouden. Dit zorgt ervoor dat mensen de Discovery terminologie kunnen onthouden en in hun dagelijks leven blijven toepassen. De vier kleuren (blauw, rood, geel en groen) welke Insights Discovery gebruikt verwijzen naar gedragseigenschappen die we meestal het liefst of gemakkelijk laten zien. Het profiel welke je krijgt na het invullen van de online vragenlijst is een uiterst krachtig instrument waarmee je conflicten kunt aanpakken, communicatie kunt verbeteren en teams kunt helpen om elkaars bijdragen meer te waarderen en te benutten. Insights Discovery kan zowel in individuele trajecten als in (team)workshops worden ingezet.  

 

Hieronder zal ik je een aantal voorbeelden geven van wat het profiel van Insights Discovery voor mij heeft gedaan en nog steeds doet:   

Het geeft mij handzame (en herkenbare) tips over wat voor mij belangrijk is als ik met andere personen communiceer en zelfs tips om te delen met anderen die met mij willen communiceren. Als je mij wat tijd geeft om tot een antwoord te komen dan zal ik dat zeker doen. Zet je mij onder druk, dan loop ik vast en blokkeer ik. Voor mij gaat respect, waarden en normen boven alles, als je geen respect toont voor mij of zelfs voor iemand anders, dan kan ik heel scherp uit de hoek komen.  

Insights maakte mij duidelijk dat het belangrijk is om allebei een stap te zetten om een samenwerking te vinden die voor beide partijen goed en comfortabel is. Vroeger hoorde ik vaak – ‘je weet toch hoe die ander is, dus pas je gewoon aan’. Op een gegeven moment was ik daar zo klaar mee, dat ik dacht, en nu passen mensen zich maar eens aan mij aan. Ik weet inmiddels ook dat ik – als je bij mij echt te ver gaat – in de overtreffende trap kan gaan reageren, hakken in het zand en armen over elkaar. Met als gevolg dat met sommige mensen het echt niet meer werkte en de communicatie niet meer lukte. Nu weet ik, laten we het beiden proberen. Is die andere persoon iemand die ook bekend is met de theorie van Insights Discovery, dan kunnen we dit openlijk bespreken en vinden we zo ons gemene deler. Is die persoon niet bekend met de Insights Discovery theorie dan probeer ik een inschatting te maken en zo toenadering te zoeken. Zo had ik een collega met wie het al jaren stroef verliep. Nu kreeg ik een aantal maanden geleden van haar de reactie: “Jantina, wat ben je toch veranderd? We kunnen ineens met elkaar communiceren zonder boos of kattig te worden, hoe komt dat?” Geweldig toch? Zoveel kan een kleine stap betekenen, want meer dan dat was het echt niet. Ik heb een stap in haar richting gezet, genoeg om het ook voor mij nog prettig en comfortabel te maken.  

Ook heeft het mij in contact gesteld met mijn blinde vlek. Ik kreeg geregeld het verwijt koppig te zijn. Ik koppig? Hoe kom je daar nou bij. Toen ik mijn Insights Discovery profiel kreeg, stond het daar toch ook heel duidelijk in. Nu het ook nog zwart op wit stond in mijn profiel, kon ik er toch echt niet meer onderuit. En ja ik moet toegeven, zet mij onder druk en ik word koppig. Zie ook punt 2 hierboven, dit is ook een mooi voorbeeld van koppigheid, vind je niet? 

Insights heeft mij geleerd om contact te maken met personen die tegenovergesteld zijn van mijn profiel. Ik ben een introvert type en kijk liever eerst de kat uit de boom. Zet een dominant type tegenover mij en ik word onzichtbaar en laat mij totaal overrompelen. Nu probeer ik contact te leggen met die persoon door te kijken naar wat onze gemene deler is, is dat bijvoorbeeld ons enthousiasme voor datgene wat wij doen, of is dat onze wens naar orde en details? Als je via die weg gaat (en die zijn ook weer gelinkt aan de verschillende kleuren van Insights) dan kun je tot elkaar komen en elkaar vinden. Niet altijd makkelijk, maar ook hier geldt: kleine stapjes en niet te snel.  

Voor mij ook heel belangrijk is dat Insights mij heeft geleerd dat het nemen van beslissingen of het duidelijk stellen van mijn mening/standpunt voor mij niet makkelijk is en dat dat ook OK is. Als ik ervoor zorg dat ik een moment voor mijzelf neem om helder te krijgen wat ik wil zeggen en hoe ik wil dat de boodschap overkomt, dan lukt het mij ook. Voorheen liet ik vaak het moment liggen en draaide ik weg, tot het zo hoog op liep dat ik ontplofte en alles eruit gooide (vaak met allerlei verwijten erbij die totaal niks met de situatie op dat moment te maken hadden). Nu probeer ik het moment te pakken en zonder mijn emoties de overhand te laten nemen mijn zegje te doen. Doodeng, maar stapje voor stapje gaan we de goede kant op. Ook hier kan ik een mooi voorbeeld geven.  

Onlangs faciliteerde ik een Insights Discovery workshop bij een bedrijf waar ik al een aantal maanden bezig ben. Nu zaten er twee mensen in de groep van 9 die heel duidelijk lieten blijken dat zij daar niet wilden zijn. Dit had natuurlijk ook een impact op de rest van de groep, hun voorkeur was al vrij introvert, dus nu werden ze nog stiller. Mijn voorkeur of eerste reactie is dan om nog harder te gaan trekken om het goed voor iedereen te doen, om iedereen een leuke dag te laten hebben. Met als gevolg dat ik volledig buiten mijn bereikbare energie ga en ook mijzelf en de groep voorbijga. Nu heb ik die twee personen via subtiele opmerkingen geprobeerd erbij te betrekken. Dit lukte niet, dus heb ik mijn focus op de rest van de groep gelegd. Dit werkte en zij kwamen ook los en werden steeds enthousiaster met zijn allen.  

Na de afsluiting van de sessie heb ik de twee wel apart geroepen en hen geconfronteerd met mijn gevoelens. Dat ik het heel vervelend vond hoe zij zich opstelden. Of ze enig idee hadden wat dit met de rest van de groep deed. Belangrijk voor mij was, dat ik dit deed vanuit mijzelf en vasthield aan mijn gevoelens. Daarom kon de boodschap op een rustige manier brengen. In het verleden zou ik waarschijnlijk emotioneel zijn geworden, van alles hebben gezegd waarvan ik zeker achteraf spijt zou hebben gehad. Maar ook zou de boodschap niet aankomen bij de persoon voor wie hij bestemd is. Voor mij was dit een kleine maar toch ook enorme stap en een overwinning. Is dit de beste manier om zo een situatie aan te pakken? Voor mij op dat moment wel, volgende keer doe ik het misschien heel anders.   

Dit klinkt misschien allemaal heel mooi en perfect, maar let wel, ik neem kleine stapjes en leer elke dag nog bij. En natuurlijk zijn er genoeg momenten dat het even niet lukt. Als ik onder stress sta of gewoon eens een slechte dag heb, dan laat ik alles wat hierboven staat ook wel eens varen en verval ik in mijn ‘oude ik’ en daar is helemaal niks mis mee. En met sommige mensen zal de communicatie nooit gaan lukken en dat is ook niet erg. Ik hoef geen vrienden te zijn met iedereen, ook dat heb ik geleerd.  Net als jij ben ik ook maar een mens.

En zoals Insights Discovery heel mooi stelt – ieder mens is UNIEK– elk met zijn of haar eigen voorkeuren.  

Wil je meer weten over wat Insights Discovery voor jou of jouw organisatie kan betekenen? Kijk dan eens op mijn website. Of neem vrijblijvend contact met mij op, dan zullen wij samen jouw vraag bekijken.


Terug naar blog