Het 'nieuwe normaal'. Ik geef je vijf tips om een zo comfortabel mogelijk plan voor jezelf op te stellen. | Je Coach

Het 'nieuwe normaal'. Ik geef je vijf tips om een zo comfortabel mogelijk plan voor jezelf op te stellen.

Inmiddels zitten we al geruime tijd in semi lock-down. Ik begin langzaam het aantal weken en dagen kwijt te raken als ik eerlijk ben.

  • Gelukkig mogen we nog naar buiten, zij het beperkt.
  • Gelukkig mogen we weer naar de winkels, zij het beperkt.
  • Inmiddels mogen we weer contact met onze dierbaren hebben, zij het beperkt. 

Al die beperkingen.... Het wel wat losser, maar toch. Hoe ga jij om met deze situatie? Hoe zorg jij ervoor dat zodra we weer volop mogen ‘leven’, jij je leven ook zo inricht zoals jij dat graag zou willen.

Stap 1 - zorg voor regelmaat

De meeste mensen hebben behoefte aan regelmaat, aan weten waar ze aan toe zijn en wat er van hen verwacht wordt. Dit geldt niet alleen op het werk, maar ook zeker voor onze privé situatie. Hoe is jouw dagindeling? Hoe laat sta je op? Neem je voldoende rust momenten of ga je maar door als een kip zonder kop, om ‘s avonds als alles gedaan is uitgeblust op de zetel in slaap te vallen? Zorg je ervoor dat je regelmatig en gevarieerd eet? Neem je regelmatig een kleine pauze? Hoe laat ga je naar bed? Neem je af en toe eens echt tijd om naar jezelf of naar iemand anders te luisteren

Werk voor jezelf de volgende vragen eens uit. Schrijf, knip of plak als het ware je eigen ‘moodboard’ in drie fasen:

Voor Covid-19

  • Hoe zag jouw regelmaat eruit? 
  • Wat vond je daar prettig aan?
  • Wat zou je liever anders zien?

Tijdens Covid-19

  • Heb jij je ritme aangepast als het gaat om regelmaat en rustmomenten? Hoe ziet het er nu uit? Heb je überhaupt een ritme kunnen vinden?
  • Wat neem je mee uit deze Covid-19 tijd wat je graag in een ‘nieuwe normaal’ zou willen vasthouden?

En als we gaan naar een ‘nieuwe normaal’

  • Wat wil je absoluut vasthouden? 
  • Wat wil je echt niet meer doen?

Zorg er dan voor dat je datgene wat je echt wilt vasthouden ook inbouwt in jouw leven, in jouw nieuwe regelmaat. Dat recht heb je, maar zoals we allemaal weten, sommige zaken moeten gepland worden, dus ook regelmaat. Herinner jezelf eraan dat je die zaken fijn vindt om te doen, hang ze op een post-it aan je spiegel. Zet een reminder in je agenda. Het maakt niet uit hoe je het doet, als je ermaar voor zorgt dat je die tijd voor jezelf neemt om te doen wat JIJ graag wilt doen. 

Stap 2 - zorg voor voldoende rust en ontspanning

Ook hier volg je eigenlijk dezelfde route als bij vraag 1

  • Wat deed je voor jezelf om genoeg ontspanning te krijgen voor Covid-19?
  • Wat doe je nu om ervoor te zorgen dat je ook genoeg me-time krijgt?
  • Wat zou je graag willen doen als wij overgaan naar een ‘nieuw normaal’?
  • Wat wil je voorkomen of zelfs niet meer doen?

Zorg dat je genoeg ontspanningsmomenten inbouwt.

Ik ga bijvoorbeeld elke ochtend een lange wandeling maken. Zodra mijn man om 6 uur de deur uit gaat richting zijn werk dan vertrek ik om in alle rust de natuur te zien ontwaken. Op die momenten laad ik mij op om de dag goed door te komen. Ik wil deze momenten vasthouden straks. 

En soms ga ik ‘s middags ook nog met een buur een wandeling maken, netjes op afstand, maar fijn om iemand anders te spreken en eens over wat anders te babbelen. Die momenten van verbinding zijn mij enorm dierbaar.

Denk ook aan een rustig lunch moment, nu met het mooie weer in de tuin of op je balkon. Veel mensen zijn beginnen koken en bakken, hoe heerlijk is dat? En als je geen huisgenoten hebt om te laten proeven, denk eens aan je buren. Bij ons zijn er al genoeg heerlijke gerechten over de haag gepasseerd. 

Zoek iets waarbij jij je gedachten kunt verzetten, waarbij jij de tijd uit het oog verliest. Heb je geen idee wat dat zou kunnen zijn, stel jezelf dan eens de vraag wat je vroeger als klein kind graag deed. Wie weet wat voor oude vergeten hobbies je naar boven haalt.  

Stap 3 - blijf bij jezelf, zoek het niet te ver. Vertrouw op wat je eerder al hielp

Zorg dat je jouw pad volgt, dat je zaken aanpakt op een manier die jij prettig vindt. Natuurlijk is het belangrijk op dit moment om de regels die door het crisisteam worden gesteld te volgen. Maar hier bedoel ik meer dat het beter is om te proberen je niet te laten leiden door alles wat er bijvoorbeeld op social media verschijnt of wat er in je omgeving wordt gezegd.

Vertrouw op jouw eigen gevoel, op jouw intuïtie. En als je twijfelt, zoek dan iemand in jouw naaste omgeving die je vertrouwt, bij wie jij jouw verhaal, jouw twijfels kwijt kunt.

Vraag om hulp, daar is absoluut niks mis mee.  

Stap 4 - sta jezelf toe je emoties te tonen, ze horen bij jou

Dit zijn lastige tijden, er komt veel op ons af. Emoties kunnen soms de overhand nemen. Emoties vanuit onrust, vanuit boosheid, vanuit wantrouwen of bijvoorbeeld vanuit frustratie. Het is allemaal OK en sta ze toe.

Uit deze emoties, zoek iemand die je vertrouwt en spreek over jouw twijfels, over jouw verdriet en eventuele boosheid. Ook dit is OK. Je bent ook maar mens en een mens heeft emoties, wij allemaal. Je zult merken dat als je er over spreekt met anderen, ineens blijk dat je echt niet de enige bent die soms tegen zichzelf aanloopt. En in deze vreemde tijden van Covid-19 zou je voor minder soms jezelf eens kwijt zijn.

Stap 5 - ga niet te ver buiten de lijntjes, houd je aan de richtlijnen

Je hebt een verantwoordelijkheid naar jezelf maar ook naar je naasten. Zorg voor jezelf en voor elkaar. Als we ons allemaal aan de gestelde richtlijnen houden, dan komen we er ook samen uit. Samen staan we sterk

Ook hier geldt, zoek hierin wat voor jou prettig is, waar jij je comfortabel bij voelt. 

Deze vijf stappen zullen je helpen richting te geven naar ons nieuwe ritme, het ‘nieuwe normaal’. Wanneer dat zal zijn en hoe het er precies uit gaat zien? Dat weet nog niemand. Maar dat het gaat komen, dat is zeker. 

Vergeet vooral niet dat je er niet alleen in staat, we doen dit allemaal samen. Daarom is het vragen van hulp ook zo krachtig - samen staan we sterk

 

Wil je hier graag eens samen naar kijken? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op. Dan kijken we hoe we samen jouw vraag kunnen aanpakken. 

 

Zorg goed voor jezelf en voor elkaar!   


Terug naar blog