En dan zit je ineens thuis - de hele dag - elke dag voor weken achter elkaar. Vijf tips om dit nieuwe ‘zijn’ eigen te maken. | Je Coach

En dan zit je ineens thuis -  de hele dag -  elke dag voor weken achter elkaar. Vijf tips om dit nieuwe ‘zijn’ eigen te maken. 

Op dit moment wordt onze wereld als het ware gereset door die pandemie genaamd Covid-19 of ook wel Corona. Hoe ga jij daarmee om? Hoe ervaar jij dat? Word je angstig, boos, verdrietig? Of misschien blijf je er rustig onder? We gaan er allemaal anders mee om. 

Elk mens heeft een bepaald ritme, al naargelang onze dagelijkse verplichtingen en onze eigen noden en wensen. Covid-19 zorgt ervoor dat voor iedereen dit dagelijkse ritme door de war is gegooid. Ineens zitten wij hele dagen thuis, met het gezin of alleen. En inderdaad, niet voor een paar dagen, maar voor weken achter elkaar. En op het moment dat ik deze blog schrijf, is het einde van deze (semi)lock-down nog niet in zicht.

Hoe vind je een ritme dat past bij jou, - nú -  op dit moment en hoe zorg je ervoor dat je het volhoudt? Ik geef je vijf tips in deze blog die je hierbij kunnen helpen.

Tip 1: Zorg dat je een dagelijks ritme voor jezelf creëert

Zorg dat je een nieuw ritme voor jezelf uitwerkt. Ga niet ineens heel lang slapen of voor de buis hangen, dat verstoort je bioritme en zorgt ervoor dat je je loom en lamlendig zult voelen. Schrijf jouw ritme desnoods uit, maak een soort van kalender zoals nu ook veel ouders met kinderen doen. Zorg dat de volgende zaken daarin vermeld zijn:

  • Slaap is belangrijk. Zorg ervoor dat je niet te veel van je normale slaapritme afwijkt. Je mag best wat langer slapen, maar zorg dat je niet te lang in bed blijft liggen. Gemiddeld heeft een volwassene tussen de 6 en 8 uur slaap nodig. 
  • Eet gezond, gevarieerd en ook op gezette tijden. Nu dat je (waarschijnlijk) wat meer tijd hebt (het excuus van files is nu even passée) expirimenteer eens wat meer. Dit zorgt ook voor variatie. Ontwijk het snoepen tussendoor. 
  • Probeer elke dat iets van beweging te doen. Begin de dag bijvoorbeeld met wat stretchoefeningen om de stijve spieren wakker te maken. Er zijn enorm veel apps die je hierbij kunnen helpen (bijvoorbeeld de 7 Minutes workout app). Je kunt ook een aantal yogaoefeningen doen (bijvoorbeeld Yogaplaza biedt zeer veel verschillende gratis online korte en lange sessies voor elk deel van het lichaam).
  • Blijf niet in je joggingbroek of pyjama rondlopen maar kleed je aan. Zie het als een signaal naar je brein van “de dag begint, we gaan aan de slag”.
  • Net als bij je slaapritme is het goed om je dagritme redelijk gelijkend te houden. Probeer dezelfde werktijden aan te houden als normaal. Zit je nu zonder werk? Zorg dat voor andere bezigheden. Maak een lijst wat je allemaal zou willen doen en werk dat rustig af. Vergeet niet, niet alles hoeft vandaag!
  • Zorg voor voldoende pauzes tussendoor, even wat te drinken halen of een naaste bellen. En als het lukt, ga naar buiten voor een wandeling
  • Zorg 's avonds voor wat ontspanning. In plaats de hele avond voor de buis te zitten, wat dacht je van eens een ouderwets gezelschapsspel uit de kast te halen? Of lees een goed boek. 

Tip 2: Indien mogelijk, zorg voor een eigen werkplek

Als jij nog elke dag aan het werk bent, maar nu van thuis, probeer dan een eigen werkplek te creëren. Ik snap dat dat niet voor iedereen mogelijk is. Maar zoek dan in 1 ruimte een plek die voor jou comfortabel is en waar jij rustig kunt werken en je kunt concentreren. Probeer dit niet in de woonkamer of slaapkamer te doen. Als je deze ruimtes gescheiden kunt houden, dan kun je ook het werk en privé beter gescheiden houden. “Ik ga nu achter mijn bureau zitten, dus ik ga aan het werk” of “Nu ga ik naar de keuken een kop koffie halen en neem ik een korte pauze”. Zo kun je ervoor zorgen dat je ook ’s avonds het werk kunt loslaten. Train je brein hierin, het zal zorgen voor rust in je hoofd en je lichaam. Helemaal nu wij zo lang thuis zitten, is dit van groot belang.

Tip 3: Geniet van de kleine momenten

Angst voor wat gaat komen, voor de onzekerheid, voor die vreselijk enge ziekte houdt velen van ons nu in zijn greep. Dit zorgt ervoor dat we verstarren en onszelf kunnen verliezen en alleen maar het slechte zien. Een mooie oefening om de fijne momenten (die er ook zeker zijn) vast te pakken is ‘De positieve momenten kalender’. Deze oefening gaat als volgt:

  • Probeer elke dag een fijn moment op te schrijven
  • Geef daarbij aan wat dat moment precies was en wat het met je deed
  • Welke gedachten kwamen er bij je op? (dit is leuk, dit is fijn, dit is lastig, als dit niet wat gebeurt dan .....)
  • Welke emoties voelde je opkomen? (plezier, opgewonden, teleurgesteld, verwarring .....)
  • Welke lichamelijke sensaties of gewaarwordingen voelde je? (kippenvel, lachen, zweten, spanning in buik/nek .....)

Deze oefening kost niet veel tijd en het kunnen hele kleine momenten zijn: van een bloemetje wat je ziet uitkomen, een glimlach van een passant, een kaartje of telefoontje uit onverwachte hoek, het kan van alles zijn. Het is jouw moment zoals jij dat ervaart - nù - op dit moment. En als je dit opschrijft, kun je er nog eens naar terugkijken op momenten dat je het lastig hebt. Je zult zien, die smile zal verschijnen. ‘Zo erg is het nog niet’. Wil je graag een template ontvangen voor het doen van deze oefening, neem dan gerust eens contact met mij op. 

Tip 4: Maak contact met mensen in jouw directe omgeving

Iedereen zal het wel eens ervaren in deze tijd dat de muren op je afkomen. Zorg daarom dat je naar buiten gaat, prijs je gelukkig dat wij dit hier nog mogen. Snuif die frisse lucht op. Spreek eens af met een buur om samen een wandeling te maken, natuurlijk op gepaste afstand! Loop eens langs bij die buurtbewoner die alleen is, kijk of er hulp nodig is. Zorg voor elkaar – dit geeft energie. Zorg ook dat jij vraagt om hulp als je dat nodig hebt, je zult zien dat dit OK is. Er is een mooi spreekwoord: verandering van spijs doet eten. Zo af en toe eens een andere persoon spreken dan je eigen partner of kind, zal je goed doen. Het zal je nieuwe energie geven.

Tip 5: Stap uit je comfortzone en leer iets nieuws

We hebben nu meer tijd. We mogen geen bezoeken meer afleggen, dus de verplichte familie bezoeken vallen weg. Geen sportwedstrijden meer voor de kinderen of jezelf. Wat moet je met al die tijd? Stap uit je comfortzone en leer iets nieuws. Doe een onlinecursus om die taal te leren die altijd al zo graag wilde leren spreken. Lees dat boek wat je al zo lang hebt liggen. Leer een muziekinstrument bespelen, wat dan ook. En als je twee vliegen in één klap wilt doden…pak dan die kookboeken van onder het stof en leef jezelf uit in de keuken. En natuurlijk hoeven we niet allemaal keukenprinsen en prinsessen te zijn, maar probeer gewoon eens wat uit. Dit zorgt er meteen voor dat je bezig bent met gezonde en verse voeding (daar gaan we dan natuurlijk wel van uit hè).

Deze nieuwe manier van leven - van ‘zijn’, is niet evident. En ook als je jezelf houdt aan een nieuw ritme, dan zal je nog genoeg dagen hebben dat het gewoon niet lukt, dat je het even niet ziet zitten. Laat dat dan zijn, neem je moment en wees niet boos op jezelf, het is OK! Morgen is er weer een dag. Praat erover met iemand die je vertrouwt. We gaan allemaal door ditzelfde proces. Wil jij graag een luisterend oor of tips om bepaalde zaken aan te pakken? Schroom dan niet om met mij contact op te nemen. Ik luister graag naar jouw vraag.

 

 

We are in this together!

Stay positive, stay healthy, stay safe 


Terug naar blog