3 Stappen om echt naar je gevoel te luisteren én te handelen. | Je Coach

3 Stappen om echt naar je gevoel te luisteren én te handelen. 

Je weet best wel dat mensen zich niet van je afkeren als je een keer ‘nee’ zegt. En je begrijpt ook wel dat je beter kunt stoppen met relaties die niet goed voor je zijn. Waarom blijft het dan toch zo lastig om het te doen? Omdat je bang bent om afgewezen te worden? In deze blog vertel ik je dat die angst nergens voor nodig is en geef ik je 3 praktische stappen om dichter bij je echte gevoel te blijven en er naar te handelen.

We weten allemaal wel wat goed is voor ons, wat we zouden moeten doen. Dat we recht hebben om onze mening te zeggen. Maar toch, als die mening of actie ingaat tegen anderen, bijvoorbeeld goede vrienden of familieleden, dan is het soms best lastig om mening toch te uiten.

Misschien herken je dat ook wel, je bent bang om de sfeer te verpesten, bang om niet leuk of dom gevonden te worden. Deze redenen en nog zo veel meer kunnen wij ons bedenken om onze mond te houden, alles voor de lieve vrede.

Rationeel gezien weten we best wel dat als we respectvol onze mening geven, dat het vooral het probleem van de ander is als hij daar boos of verongelijkt over wordt. Maar toch is er dan dat stemmetje wat je misschien ook wel herkent. Dat stemmetje dat zegt:

“Ach, laat nu maar, het is nu zo gezellig. Straks vinden ze je niet meer aardig”.

 Een stemmetje uit je jeugd

Vaak komt deze manier van denken voort uit onze jeugd, de manier waarop wij opgevoed zijn. Was er ruimte in jouw gezin om je eigen mening te geven, welke waarden en normen zijn jou meegegeven? Misschien had je een autoritaire vader, en liet de gezingssituatie geen ruimte voor een eigen mening. Dit is echter geen excuus om de rest van je leven met een schuldgevoel te blijven zitten.

Stap uit je oude patronen en geef jezelf de ruimte om te spreken, om jouw mening te zeggen.

Ook ik herken bovenstaande en heb daar een aantal stappen in ondernomen. Stappen die mij geholpen hebben om bij mijzelf te blijven, mijzelf niet te verloochenen. Wil dat zeggen dat het nu allemaal vlekkeloos verloopt? Welnee, ik ben ook maar een mens, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik mij bewust ben van mijn acties.

Als ik nu eens een ‘nee’ laat passeren, dan weet ik waarom en is dat OK. Een volgende keer zal ik wel ‘nee’ zeggen. Zo weeg ik elke situatie afzonderlijk af. Dit heeft mij zoveel meer rust gebracht en geloof in mijzelf.

Daarom deel ik graag deze stappen met jou:

Stap 1 - Luister naar je lichaam

Om te leren luisteren naar je lichaam is een bodyscan een hele goede manier. Dit is een mindfulness- oefening die je leert om je aandacht ergens bewust op te vestigen en te herkennen wanneer je afdwaalt. Het helpt je om jouw gedachten en gevoelens te doorleven, ze een plek te geven en te laten zijn.

Je begint deze oefening met comfortabel ergens rustig te gaan liggen of zitten. Probeer tijdens deze oefening niets te doen, maar gewoon te zijn, met volle aandacht bij jezelf. Breng je aandacht naar je ademhaling, adem rustig in en uit. Geef hier geen oordeel over, laat het gebeuren zonder dat er iets moet.

Verplaats vervolgens je aandacht naar je linkervoet. Hoe voelt die nu? Probeer het echt te voelen en je gedachte volledig daar op te focussen. Breid je aandacht uit van je voet naar je gehele been. Laat het los en doe ditzelfde voor je rechtervoet en -been. Ga zo je hele lichaam langs tot in je hoofd, zonder ergens iets te veranderen. Laat je emoties toe, oordeel niet. Voel waar de spanning zit, laat ze opkomen zonder er tegen te vechten. Je zult merken dat als je dit op een bewuste manier doet, dat je ze dan ook weer kunt loslaten.

Als je hulp wilt bij het uitvoeren van deze oefening, kun je bijvoorbeeld de prijswinnende app ‘Calm’ op je smartphone downloaden, dan kun je de oefening altijd en overal doen. Luister je liever een Nederlandse stem, dan is de website van de GGZ Drenthe een aanrader.

Stap 2 – Schrijf een brief aan jezelf

Een brief aan jezelf schrijven is een mooie manier om problemen en patronen uit het verleden los te laten en te helen. Mocht je een probleem aan willen pakken dat vanuit je kindtijd stamt, schrijf dan deze brief vanuit het nu aan jezelf als kind. Het hoeft geen heel epistel te zijn, zolang je er maar voor zorgt dat je bij het schrijven je goed inleeft in de pijn die je toen voelde.

Neem het kind dat je was bij de hand en leg uit dat je begrijpt hoe hij of zij zich voelt. Schrijf precies dat wat jij als kind vroeger had moeten of willen horen, wat je toen nodig had om de negatieve emoties te kunnen verwerken. Jij weet als geen ander hoe jij jouw ‘kleine ik’ het beste kunt troosten.

Je zult merken hoe dit je dit oplucht.

Om de emoties helemaal los te kunnen laten, kun je de brief ook hardop aan jezelf voorlezen voor de spiegel. Je zult merken dat hoe vaker je dit doet, hoe meer je de inzichten verankert die je erin hebt beschreven.

Vind je het lastig om die pijn te vinden? Probeer dan de oefening uit stap 1 nog eens te doen. Neem de situatie in gedachte en ga je hele lichaam langs, kijk waar de pijn zit en probeer het voor jezelf een plek te geven. Belangrijk is om hier de tijd voor te nemen en het stap voor stap te doen. Mocht dit nog lastig zijn, wat helemaal te begrijpen is, dan kun je ook altijd contact met mij opnemen om er eens samen naar te kijken. 

Stap 3 – Ga aan de slag met je innerlijke criticus

Bij deze stap ga je aan de slag met jouw innerlijke kritische stem. De stem die jou zegt – ‘straks vinden ze je niet meer aardig’ of ‘hou maar beter je mond, zeg niet zoiets doms’. Ook deze boodschappen komen vaak voort uit boodschappen die je vroeger kreeg.

Dat wil echt niet zeggen dat je ouders of bijvoorbeeld een leerkracht dit ooit zo letterlijk tegen jou hebben gezegd. Maar door wat er gezegd is destijds en door jouw interpretatie, heeft deze boodschap zich op deze manier in jou genesteld.  

Door deze boodschappen onder de loep te nemen en met tegenargumenten te weerleggen, kun je zo de negatieve gedachten over jezelf corrigeren. Wat een  mooie oefening is om wat meer vertrouwen in jezelf en je eigen kunnen te krijgen is om een soort van dagboekje bij te houden.

Schrijf elke dag voor het slapengaan 3 zaken op die volgens jou goed zijn gegaan die dag. Zaken waar jij blij mee bent. Dat hoeft niks groots te zijn, je hebt bijvoorbeeld je oma gebeld om eens te horen hoe het met haar is, je hebt naar die collega geluisterd die het even niet zag zitten of je hebt wat tijd voor jezelf gemaakt en bent een wandeling gaan maken. Je zult zien dat het je goed zal doen en dat het allemaal echt niet zo ‘slecht’ is.

En zoals met alles, oefening baart kunst. Dus hoe vaker je het herhaalt, hoe makkelijker je positief over jezelf leert denken.

Een andere oefening om aan de slag te gaan met je innerlijke criticus is om de boodschappen die volgens jou je eigen IK in de weg zitten, onder de loep te nemen. Zie hieronder een aanzet met een voorbeeld:

  • Welke negatieve boodschap(pen) kreeg je vroeger? (bijvoorbeeld: ‘jij denkt alleen maar aan jezelf’ of ‘doe niet zo uit de hoogte’)
  • Van welke mensen kreeg je die? (bijvoorbeeld: een ouder of een leerkracht)
  • In welke situatie had je veel last van deze boodschap?(bijvoorbeeld: ‘als ik niet met het gezin mee wilde doen’)
  • Waarom kloppen de boodschappen niet volgens jou? (bijvoorbeeld: ‘ik wilde heel graag gezien en aardig gevonden worden door anderen maar was tegelijk ook bang om in de spotlight te treden’)
  • Hoe kun je de boodschappen herschrijven zodat je positief zijn voor jou? (bijvoorbeeld: ‘als ik in mijn kracht sta – in mijzelf geloof, pas dan kan ik ook volledig mijn aandacht aan anderen geven en genieten van het moment’)

Door deze stappen te nemen, hou je jezelf als het ware een spiegel voor en leer je eerlijk te zijn naar jezelf en jouw wensen en noden. Je leert de kloof te dichten tussen ‘weten en voelen’. Hoe kan ik op de juiste manier reageren, rekening houdend met mijzelf? Het zal confronterend zijn, maar pas als we de pijn voelen, kunnen we de wonden laten helen.

Wil je hier samen eens naar kijken, neem dan gerust vrijblijvend contact op met mij. Ik hoor heel graag van je.


Terug naar blog